Algemene Voorwaarden Audika Hoorcentrum
Algemene bepalingen
1. Partijen
De naamloze vennootschap “Audika”, ingeschreven in het rechtspersonenregister Leuven met ondernemingsnummer 0673.554.043 en zetel te Technologielaan 3, 3001 Leuven, alsook de door haar uitgebate website(s) en sociale media kanalen.
hierna “Audika”
“Klantenservice”: https://www.audika.be/nl/klantenservice
Telefoon: 0800 30 929
Email: info@audika.be
en
elke natuurlijke persoon of onderneming in wiens opdracht Audika diensten of Goederen levert, al dan niet voor de daadwerkelijke begunstigde ervan, hierna “Klant” of “u”.
2. Definities
- “Voorwaarden”: alle hieronder vermelde bepalingen inclusief bijlagen die hier integraal deel van uitmaken.
- “Audika”: Audika is de verkoper van hoortoestellen, hoorhulpmiddelen en professionele gehoorbescherming. Audika levert voor al deze Goederen de technische ondersteuning, de dienstverlening, de herstelling en de dienst na verkoop.
- “Goederen”: De hoortoestellen, hoorhulpmiddelen, accessoires en professionele gehoorbescherming die Audika aanbiedt.
- “Diensten”: de Diensten die Audika ten gunste van de Klant levert teneinde de Overeenkomst aan te bieden of uit te voeren (waaronder maar niet beperkt tot het afnemen van hoortesten en de nazorg, reparatie of onderhoud van hoortoestellen) alsook de administratieve, promotionele en boekhoudkundige processen daartoe.
- “Verkoop”: elke verkoop of levering van Goederen door Audika aan de Klant al dan niet ten gevolge van een bestelling die rechtstreeks of via “verkoop of afstand” werd geplaatst.
- “Website”: de Website (https://www.audika.be) en elk alternatief domein daarvoor uitgebaat door Audika.
- “Applicaties”: de online applicaties en software toepassingen die Audika gebruikt en/of vrijblijvend aanbiedt.
- “Hoorcentrum”: elke winkel of ruimte waar Audika haar diensten levert, waaronder verkoop, advies en afnemen van hoortesten.
3. Geldigheid, kennisname en aanvaarding
§1 Deze Voorwaarden zijn, onverminderd de toepassing van eventuele bijzondere voorwaarden die zijn opgenomen in een afzonderlijke schriftelijke en door beide partijen ondertekende overeenkomst, van toepassing op elke overeenkomst, in de ruimste zin van het woord, tussen u en Audika, inclusief bijlagen van toepassing.
§2 Door een bestelling te plaatsen bij Audika en/of beroep te doen op de diensten van Audika, verklaart u uitdrukkelijk kennis te hebben van deze algemene voorwaarden en ze te aanvaarden. Audika streeft ernaar om u voldoende gelegenheid te bieden om de Voorwaarden te raadplegen en zodoende te aanvaarden. U kan de Voorwaarden vrij inzien via de Website of er een kopie van aanvragen via de Klantenservice. Audika zal waar mogelijk ook expliciet naar de Voorwaarden verwijzen bij afspraakbevestigingen, facturen en betaalherinneringen, evenals bij het gebruik van de Website, al dan niet via een aanklikbare link en/of met een verplichte klikactie door de Klant.
§3 In geval van tegenstrijdigheid tussen deze Algemene Voorwaarden en enige afzonderlijke schriftelijke overeenkomst, gelden de bepalingen van de afzonderlijke schriftelijke overeenkomst. Afwijkende afspraken worden schriftelijk bevestigd en hebben alleen betrekking op de afwijkende bepaling(en), terwijl de overige onverminderd van kracht blijven.
§4 Indien bepalingen in strijd zijn met de Belgische wetgeving of nietig, heeft dit geen invloed op de rechtsgeldigheid van de overige bepalingen. De ongeldige of nietige bepalingen dient u te lezen als een geldige bepaling waarbij het resultaat zo dicht mogelijk bij het beoogde resultaat van de ongeldige of nietige bepaling ligt.
§5 Afspraken of toezeggingen gemaakt door andere partijen dan door Audika aangesteld zijn enkel geldig na schriftelijke bevestiging door Audika.
§6 Elke overeenkomst met Audika betreffende de levering van diensten betreft een inspanningsverbintenis (i.e. geen resultaatsverbintenis) waarbij Audika haar Diensten en prestaties naar best vermogen en volgens de gangbare praktijken in de sector uitvoert, met de zorgvuldigheid die u redelijkerwijs mag verwachten.
§7 Audika mag haar voorwaarden op elk moment aanpassen. Prijzen worden tijdens de overeenkomst niet verhoogd, tenzij wettelijke maatregelen dit noodzakelijk maken. Verhogingen van accijnzen, belastingen en andere heffingen van overheidswege worden integraal doorgerekend.
4. Totstandkoming van de overeenkomst
§1 De overeenkomst komt tot stand op het moment van aanvaarding door de Klant van het aanbod (bijvoorbeeld door het plaatsen van een bestelling in de winkel of via de Website), al dan niet na een gratis proefperiode, en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden. U bent er zich van bewust dat elke aanvaarding een betalingsverplichting inhoudt.
§2 Door het aanbod te aanvaarden, bevestigt u (i) volledig geïnformeerd te zijn door Audika omtrent deze algemene voorwaarden en (ii) de prijs en aard van de Goederen en/of diensten die onderdeel zijn van de overeenkomst en (iii) het herroepingsrecht.
§3 Audika behoudt zich het recht voor om bestellingen naar eigen goeddunken te aanvaarden of te weigeren. Bestellingen afkomstig van een Klant met dewelke een geschil bestaat of van een frauduleus lijkend profiel of waaruit een ernstige tekortkoming van de Klant blijkt, mogen door Audika geannuleerd of geweigerd worden.
§4 Waar mogelijk wordt elke bestelling bevestigd door Audika middels een schriftelijke bestelbevestiging. U erkent evenwel dat mondelinge of telefonische toezeggingen, opdrachtbevestigingen of bestellingen dezelfde waarde hebben als schriftelijke en bijgevolg als een Overeenkomst beschouwd worden. Audika kan de effectieve ontvangst van een digitale bestelbevestiging omwille van technologische redenen nooit 100% garanderen, bijvoorbeeld als er een foutief (e-mail)adres werd opgegeven. Het niet ontvangen van een bevestiging of herinnering door de Klant kan in geen geval als geldige reden tot verbreking van de Overeenkomst of geldige annulatie worden beschouwd. U dient de Klantenservice te contacteren indien er geen schriftelijke bevestiging werd ontvangen, waarna deze opnieuw verstuurd wordt.
GRATIS HOORTESTEN & UITPROBEREN HOORTOESTELLEN
5. Afspraken maken
§1 Afspraken voor een gratis hoortest of het testen van hoortoestellen kan u maken via de Website (via de online afsprakenmodule), de Klantenservice of via uw hoorcentrum naar keuze.
§2 U dient per persoon een afzonderlijke afspraak te maken.
§3 Audika behoudt zich het recht voor om nieuwe afspraken te weigeren bij Klanten die herhaaldelijk afspraken annuleren of herhaaldelijk niet komen opdagen.
§4 Bedankt om minimaal 24 uur voor de geplande afspraak te verwittigen als u niet aanwezig kan zijn.
6. Gratis hoortesten of gratis uitproberen van hooroplossingen
§1 Audika biedt de mogelijkheid om volledig gratis en volledig vrijblijvend een hoortest te laten uitvoeren door een gediplomeerd audioloog van Audika, in een van de hoorcentra van Audika.
§2 U ontvangt de resultaten van de hoortest, voor zover mogelijk, op dezelfde dag als die waarop de hoortest doorging.
§3 Audika biedt de mogelijkheid om gratis en vrijblijvend gedurende 30 (dertig) dagen een hoortoestel uit te proberen mits een geldig voorschrift van een NKO-arts.
§4 Alle hoortoestellen die gedurende de testperiode van 30 (dertig) dagen aan u ter beschikking worden gesteld, blijven eigendom van Audika. U bent gehouden om de toestellen na afloop van de testperiode terug te geven aan Audika, in de staat waarin u de toestellen ontving.
§5 U bent verantwoordelijk voor het correct en voorzichtig gebruik van het geteste hoortoestel. Bij schade aan het hoortoestel door u veroorzaakt, is Audika gerechtigd de kosten hiervan aan te rekenen en bent u gehouden deze kosten te betalen.
§6 U bent zelf verantwoordelijk voor het eventuele verlies van het toestel tijdens de testperiode, ongeacht of dit verlies te wijten is aan redenen afhankelijk dan wel onafhankelijk aan uw wil. U dient verlies integraal te vergoeden. Deze vergoeding stemt overeen met 30% van de waarde van het hoorapparaat (exclusief promoties en exclusief tussenkomst van de mutualiteit).
Aanbod, herroepingsrecht en bestelproces
7. Aanbod & terugroepacties
§1 Het aanbod geldt zolang de voorraad strekt en kan steeds worden aangepast of ingetrokken door Audika. Indien een artikel of promotie een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk op de Website of in de Audika-winkel vermeld. Audika is in geen geval aansprakelijk voor het niet beschikbaar zijn van een artikel. In geval een artikel niet beschikbaar is en de bestelling reeds door Audika werd bevestigd, komen partijen overeen de transactie te annuleren zonder enige vorm van schadevergoeding.
§2 Indien de Fabrikant de productie van bestelde Goederen wijzigt of stopzet, behoudt Audika zich het recht voor om de bestelde Goederen te vervangen door een alternatief product van gelijkwaardige kwaliteit. U wordt hierover eerst verwittigd, waarbij u het recht heeft om al dan niet op het aangepaste aanbod in te gaan of de Overeenkomst te ontbinden, zonder enige vorm van schadevergoeding. Een faillissement van de Fabrikant of van andere toeleveranciers is te beschouwen als overmacht.
§3 Indien een Fabrikant een terugroepactie aankondigt, verwittigt Audika u zo snel mogelijk met duidelijke instructies over de te nemen acties. Dit kan bijvoorbeeld een nazicht of herstelling door een door de Fabrikant opgegeven aangestelde, een omruiling of een retourzending impliceren. In dergelijk geval zijn de verbonden kosten ten laste van de Fabrikant. Terugroepacties hebben geen invloed op de wettelijke, commerciële of aanvullende garantietermijnen die Audika aanbiedt en verplichten Audika geenszins tot betaling van schadevergoeding.
8. Zichttermijn en herroepingsrecht
§1 Indien u consument bent volgens art. I.1; 2° WER en geen onderneming of rechtspersoon, heeft u in bepaalde gevallen het recht om zonder opgave van reden de koopovereenkomst te herroepen binnen een termijn van 14 (veertien) kalenderdagen, te tellen vanaf de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten.
§2 Het herroepingsrecht is niet van toepassing op Goederen die:
- die met het oog op de hygiëne en/of (volks)gezondheid niet teruggestuurd mogen worden, zoals bijvoorbeeld medisch of verzorgingsmateriaal;
- waarvan het zegel na de levering werd verbroken;
- die volgens uw specificaties gemaakt of aangepast werden of duidelijk gepersonaliseerd zijn.
§3 U dient de beslissing om te herroepen in elk geval te melden aan Audika voordat de herroepingstermijn is verstreken en dit via een ondubbelzinnige verklaring (bv. per e-mail). U kan hiervoor gebruik maken van het bijgevoegde modelformulier voor herroeping, maar bent hiertoe niet verplicht.
§4 Indien u in eenzelfde bestelling meerdere Goederen heeft besteld die afzonderlijk werden geleverd, gaat de herroepingstermijn in op de dag waarop u, of een door u aangewezen derde partij, die niet de vervoerder is, het laatst geleverde product, fysiek in bezit neemt.
§5 U zal de Goederen slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover nodig is om te beoordelen of u de Goederen al dan niet wenst te behouden. Tijdens de wettelijke zichttermijn/bedenktijd behandelt u de Goederen met de nodige omzichtigheid. U wordt verzocht om de oorspronkelijke verpakking van de Goederen zoveel mogelijk te bewaren om retourzendingen en verificatieprocessen te faciliteren.
§6 Bij herroeping dient u geleverde Goederen en toebehoren binnen een termijn van 14 (veertien) dagen na aankoop terug te brengen naar de winkel of filiaal van Audika waar ze initieel aangekocht werden of, indien aangekocht via de webshop, terug te zenden naar Audika. De Goederen worden op uw kosten, onbeschadigd, in originele staat en inclusief toebehoren en handleidingen geretourneerd.
§7 Audika behoudt zich het recht voor om de staat van geretourneerde Goederen eerst te controleren.
§8 Bij herroeping en na teruggave van de aangekochte Goederen, zal Audika alle tot op dat moment ontvangen betalingen aan u terugbetalen binnen maximaal 14 (veertien) dagen nadat Audika alle Goederen (hoortoestellen en toebehoren) heeft ontvangen.
9. Bestelling annuleren
§1 Annulatie is niet mogelijk voor:
- op maat geproduceerde of gepersonaliseerde Goederen;
- Goederen die niet standaard voorradig zijn en op vraag van de Klant worden doorbesteld bij de leverancier of Fabrikant.
§2 Indien u een bestelling wenst te annuleren, die niet kadert in het wettelijke herroepingsrecht of de gratis proefperiode, dient u een schriftelijk verzoek aan de Klantenservice over te maken. Audika behoudt zich het recht voor om dergelijke annulatie al dan niet toe te staan en al dan niet een annulatievergoeding aan te rekenen die 10% van het totale bestelbedrag bedraagt, vermeerderd met eventuele kosten die reeds werden gemaakt voor bijvoorbeeld, doch niet beperkt tot, het doorbestellen van Goederen bij de Fabrikant en/of het transport ervan.
LEVERING, RETOURZENDINGEN & EIGENDOMSVOORBEHOUD
10. Levering en afhaling van de Goederen
§1 De methode van levering wordt bij bestelling met u afgesproken. In principe worden Goederen afgehaald in een winkel, filiaal of hoorcentrum van Audika.
§2 Indien wordt gekozen voor overhandiging of ophaling in een winkel, filiaal of hoorcentrum van Audika, wordt op het moment van afhaling of overhandiging van Goederen, het gebruik ervan gedemonstreerd en een handleiding overhandigd.
§3 De levering van Goederen van Audika gebeurt in de mate van het mogelijke binnen het tijdstip dat bij de individuele orderbevestiging is doorgegeven. Audika tracht de Goederen altijd zo snel mogelijk te leveren, in ieder geval niet later dan 30 (dertig) dagen na het plaatsen van de bestelling.
§4 U verbindt zich ertoe om de Goederen bij afhaling onmiddellijk in ontvangst te nemen en te onderzoeken of de kwaliteit en/of kwantiteit van de geleverde Goederen overeenstemt met hetgeen dat werd overeengekomen. Eventuele zichtbare gebreken betreffende de geleverde Goederen dienen onverwijld en uiterlijk 48 (achtenveertig) uur na levering schriftelijk aan Audika te worden gemeld. Dergelijke klachten schorten de betalingsverplichting in hoofde van de Klant niet op.
§5 In geval van aankoop via de webshop heeft u 14 (veertien) dagen de tijd om eventuele opmerkingen of klachten over te maken via contact@audika.be.
§6 Bestelde Goederen met afhaling in de winkel, blijven 30 (dertig) kalenderdagen ter beschikking te rekenen vanaf de datum waarop Audika u heeft gemeld dat de Goederen beschikbaar zijn voor afhaling. Bij overschrijding van de termijn, zal Audika u gratis aan de afgesproken afhaling herinneren. Vanaf de 7e (zevende) kalenderdag na deze herinnering mag Audika kosten voor opslag en bewaring van Goederen aanrekenen of onbetaalde Goederen terug in bezit nemen zonder enige vergoeding verschuldigd te zijn.
§7 Door het aannemen van Goederen bij afhaling van de Goederen, bevestigt u alle relevante en noodzakelijke informatie en documenten, zoals het voorschrift van de NKO-arts en de gegevens van uw mutualiteit aan Audika te hebben bezorgd.
§8 De risico’s van verlies of vernietiging van verkochte Goederen zullen integraal overgaan op de Klant vanaf het moment dat het verkochte goed werd overhandigd of door de Klant of een door de Klant aangestelde derde (die niet de vervoerder is) in ontvangst werd genomen.
11. Retourzendingen
§1 Alle kosten en risico’s voor retourzendingen zijn te uwen laste, tenzij bij:
- terugroepacties door de Fabrikant
- retourzendingen in het kader van garantie (enkel als garantie van toepassing blijkt)
12. Eigendomsvoorbehoud
§1 Conform artikel 3:92 van het Burgerlijk Wetboek blijft Audika eigenaar van geleverde Goederen tot u de overeengekomen koopsom volledig heeft betaald. Wanneer u insolvent blijkt, in gebreke blijft of uw verplichtingen niet nakomt om welke reden dan ook, behoudt Audika zich het recht voor om de voorziene levering op te schorten of de Goederen te revindiceren, al dan niet door deze zelf of via een aangestelde vervoerder op te halen en de overeenkomst te ontbinden.
§2 U mag de geleverde Goederen enkel inzetten voor het beoogde gebruik. In geen geval mag u geleverde Goederen verhandelen, vervreemden of aanpassen.
§3 Indien u Goederen heeft besteld voor een derde eindgebruiker of deze doorverkocht, blijft Audika slechts gehouden tot haar verplichtingen jegens uzelf. U neemt in dat geval de verantwoordelijkheden en wettelijke verplichtingen jegens de eindgebruiker over.
§4 U draagt een zorgplicht met betrekking tot de onder het eigendomsvoorbehoud vallende Goederen.
GARANTIE
13. Wettelijke en commerciële garantie
§1 U heeft recht op garantie vanaf de datum van levering conform de wet van 21.09.2004 betreffende de bescherming van de consumenten bij Verkoop van consumptiegoederen (art.1649bis e.v. Oud BW).
§2 U dient elk gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van 2 (twee) maanden na de vaststelling ervan schriftelijk aan Audika mee te delen. Bij gebrek aan dergelijke tijdelijke mededeling, verliest u het recht om een vordering wegens gebrek aan overeenstemming tegen Audika in te stellen.
§3 Naast de wettelijke garantie waarborgt Audika de herstellingen, de bijregelingen en de technische bijstand, op alle hoortoestellen gedurende de volgende 3 (drie) jaar. Onoordeelkundig gebruik en normale slijtage valt niet onder deze garantie. Hierbij worden de kosten van herstelling aangerekend.
§4 Garantie geldt niet voor defecten ten gevolge van ongelukken, het laten vallen van het artikel, gebruik van het artikel in strijd met doel waarvoor het ontworpen werd, het niet naleven van de gebruiksinstructies of handleiding, aanpassingen of wijzigingen aan het artikel, hardhandig gebruik, slecht of onvoldoende onderhoud, of elk andere vorm van abnormaal of incorrect gebruik.
OVERMACHT & ONTBINDING
14.Ontbinding en overmacht
§1 Audika mag de overeenkomst ontbinden, indien zij haar verplichtingen niet kan nakomen door tijdelijke of blijvende overmacht. Onder overmacht worden alle omstandigheden verstaan die redelijkerwijs niet door Audika beïnvloed kunnen worden zoals en niet beperkt tot: pandemie, stakingen, verkeersbelemmeringen, uitzonderlijke weersomstandigheden, brand, vertraagde of foutieve levering door derden, etc. In dergelijk geval heeft u recht op teruggave van reeds aan Audika betaalde bedragen, zonder bijkomende schadevergoeding, voor bestelde Goederen die nog niet geleverd werden en/of Diensten die nog niet werden uitgevoerd.
§2 Audika mag de voortzetting of hernieuwing van een overeenkomst opschorten of buitengerechtelijk ontbinden, zonder schadevergoeding verschuldigd te zijn, als u de betaalplicht niet respecteert.
§3 Partijen kunnen de overeenkomst buitengerechtelijk en kosteloos ontbinden als de andere partij haar contractuele verplichtingen niet nakomt. Partijen bevestigen elke intentie tot ontbinding schriftelijk, gemotiveerd en zo snel mogelijk aan elkaar.
§4 U blijft gehouden aan de betaling van schulden ontstaan voor datum van ontbinding. Indien Diensten of Goederen slechts gedeeltelijk werden geleverd, ongeacht het tijdstip, worden deze afzonderlijk aangerekend.
WEBSITE, COOKIES & PRIVACY
15. Website
§1 Audika mag de vorm en inhoud van haar Website naar eigen goeddunken aanpassen, beperken of uitbreiden.
§2 Hoewel Audika zich inspant om de Website optimaal te laten functioneren en te beveiligen zijn eventuele storingen, onderbrekingen, verlies van data of onbedoelde verspreiding van virussen of malware nooit uit te sluiten. Audika kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.
§3 Door bepaalde online Applicaties te gebruiken, erkent en aanvaardt u dat deze Applicaties, ontwikkeld en beheerd door derde partijen, mogelijks andere gebruikersvoorwaarden, cookies en databeheer toepassen dan Audika. U beslist zelf om dergelijke Applicaties al dan niet te gebruiken.
§4 U dient zelf na te gaan in hoeverre algemene informatie of tips die Audika via haar Website deelt, toepasbaar zijn op uw situatie en u waar nodig bijkomend te informeren bij officiële instanties, een huisarts en/of erkend NKO-arts.
16. Privacy
§1 Audika en/of haar aangestelde(n) verzamelen en verwerken de persoonsgegevens die zij van u ontvangen met het oog op de uitvoering van de overeenkomst, voldoen van bestellingen, levering van Goederen, behandeling van klachten, factuurinvordering, promotionele of informatieve communicatie, het klantenbeheer, de boekhouding en direct marketingactiviteiten in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Belgische wetgeving terzake. De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen en/of het gerechtvaardigd belang.
§2 Audika behandelt ontvangen persoonsgegevens steeds als vertrouwelijke informatie en zal deze niet doorgeven, verhuren of verkopen aan derden, tenzij met uw expliciete toestemming.
§3 U bent zelf verantwoordelijk voor het vertrouwelijk houden van eventuele logingegevens en het gebruik van paswoorden die gecodeerd opgeslagen worden. Audika heeft geen toegang tot uw login gegevens en paswoorden.
§4 U heeft recht op inzage en correctie van uw persoonsgegevens, om u kosteloos te verzetten tegen het gebruik van uw gegevens voor direct marketingdoeleinden en om informatie over het privacybeleid van Audika op te vragen via privacy@demant.com.
17. Cookies
§1 Door de Website van Audika te bezoeken kunnen “cookies” op de harde schijf van computers en mobiele apparaten geplaatst worden. Een cookie is een tekstbestand dat door de server van een Website in de browser van het toestel geplaatst wordt telkens men een Website raadpleegt. Audika houdt eveneens online (anonieme) bezoekersstatistieken bij om na te gaan welke pagina’s van de Website in welke mate bezocht worden.
§2 Audika gebruikt (of kan gebruik maken van) volgende cookies:
- Functionele cookies: zoals het bijhouden van login gegevens.
- Social Media cookies: voor informatie die men op de Website bekijkt en wil delen via sociale media. Voor het functioneren van deze buttons worden social media cookies van de social media partijen gebruikt, zodat deze de account herkennen van de bezoeker die een artikel wil delen.
- Advertentie cookies: Via deze cookies worden relevante advertenties getoond in functie van persoonlijke interesses.
§3 U kan uw internetbrowser zodanig instellen dat cookies niet worden geaccepteerd, dat er een waarschuwing verschijnt wanneer een cookie geïnstalleerd wordt of dat de cookies van de harde schijf worden verwijderd via diens browser instellingen. Door deze actie is het mogelijk dat bepaalde grafische elementen niet correct verschijnen, of dat bepaalde applicaties onbruikbaar zijn. Door gebruik te maken van de Website gaat u akkoord met het gebruik van cookies.
18. Intellectuele eigendomsrechten
§1 Alle door Audika gemaakte documenten, beelden, teksten, ontwerpen en alle andere intellectuele werken, ongeacht de vorm, blijven eigendom van Audika. Het is niet toegestaan om deze zelf of met behulp van derden te verspreiden, te kopiëren, openbaar te maken of op welke wijze ook te gebruiken zonder expliciete voorafgaande toestemming van Audika.
§2 Indien Audika informatie van partners, overheidsinstanties of derden weergeeft of overmaakt, is dat louter indicatief zonder garantie op inhoudelijke correctheid.
KLACHTEN, AANSPRAKELIJKHEID & GESCHILLEN
19. Klachtenprocedure
§1 Eventuele klachten over de dienstverlening van Audika dienen Audika binnen de 14 (veertien) kalenderdagen in schriftelijke vorm te bereiken, waarna Audika de ontvangst van de klacht binnen de 30 (dertig) dagen bevestigt en vervolgens zo snel mogelijk en naar best vermogen behandelt. De Klant mag klachten ook overmaken aan de consumentenombudsdienst van de F.O.D. Economie via https://consumentenombudsdienst.be/nl.
20. Aansprakelijkheid
§1 Conform Art. VI.83, 13° WER is de aansprakelijkheid van Audika beperkt tot directe schade voor zover deze het gevolg zou zijn van niet-naleving van de aangegane verbintenis of veroorzaakt door opzettelijke zware fout of bedrog door Audika en/of haar aangestelde(n).
§2 Behoudens in geval van bedrog, opzettelijke fout of zware fout, is Audika niet aansprakelijk voor of gehouden tot vergoeding van immateriële, indirecte of gevolgschade, met inbegrip van (doch niet beperkt tot) winstderving, omzetverlies, inkomstenderving, productiebeperkingen, administratie- of personeelskosten, een verhoging van de algemene kosten, verlies van cliënteel of vorderingen van derden.
§3 Audika is in geen geval aansprakelijk voor schade die wordt veroorzaakt door een gebrek in de geleverde producten, indien die schade niet alleen te wijten is aan dat gebrek, maar ook door een fout of nalatigheid van de Klant of gebruiker of van een persoon voor wie de Klant of gebruiker verantwoordelijk is.
§4 Voor zover Audika bij de uitvoering van haar verbintenissen afhankelijk is van de medewerking, diensten en leveringen van derden, is zij niet aansprakelijk voor enige schade voortvloeiend uit hun fout.
§5 De volledige aansprakelijkheid van AUDIKA en/of haar aangestelde(n) wordt, zowel contractueel als buitencontractueel, beperkt in hoofdsom, kosten en intresten tot het bedrag incl. BTW dat door u werd betaald met betrekking tot de dienst of de overeenkomst waarvoor de aansprakelijkheid wordt weerhouden.
§6 Indien een der partijen de overeenkomst niet, slechts gedeeltelijk of incorrect uitvoert, verwittigt de partij die schade geleden heeft, de andere partij hiervan schriftelijk binnen de 14 (veertien) kalenderdagen met opgave van reden en een inschatting van de geleden schade. Voor zover die gegrond, aantoonbaar en in financiële waarde uit te drukken is, wordt de schade tussen partijen vergoed. In geen geval ontheft dit u van de betalingsplicht voor facturen die niet rechtstreeks op de schade betrekking hebben.
21. Geschillen, bewijs en toepasselijk recht
§1 U aanvaardt dat analoge en digitale communicatie, back-ups en camerabeelden als bewijs kunnen dienen.
§2 Het Belgisch recht is van toepassing, met uitzondering wanneer de dwingende bepalingen van internationaal privaatrecht inzake toepasselijk recht voor consumenten spelen en een ander recht aanwijzen. Bij gerechtelijke geschillen zijn de (Belgische) rechtbanken van de zetel van Audika bevoegd behalve wanneer de dwingende bepalingen inzake rechtsmacht voor consumentenovereenkomsten van toepassing zijn. Dan zijn de rechtbanken bevoegd zoals aangewezen door het internationale privaatrecht. De Klant kan zich ook wenden tot het ODR-platform voor online geschillenbeslechting:
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=NL
§3 Het Weens koopverdrag wordt uitdrukkelijk uitgesloten
22. Tarieven
§1 Alle tarieven of prijzen die Audika, al dan niet mondeling of via haar Website, meedeelt, zijn indicatief, in euro en inclusief btw en wettelijke taksen, tenzij expliciet anders vermeld. Tijdelijke aanbiedingen of aanbiedingen die onder specifieke voorwaarden geschieden worden apart weergegeven.
§2 Audika is niet verantwoordelijk voor foutieve weergaven van aanbod, diensten of prijzen door onvolledige of verouderde informatie, drukfouten, afwijkende kleurweergave. Afbeeldingen kunnen elementen bevatten die niet in de prijs zijn inbegrepen en kleuren kunnen afwijken van de werkelijkheid omdat ze onder meer afhankelijk zijn van scherminstellingen bij de gebruiker.
§3 Op eenvoudig verzoek ontvangt u een vrijblijvende kostenraming voor voorziene Goederen en/of Diensten. Dergelijke kostenramingen zijn indicatieve inschattingen waaraan geen rechten kunnen worden ontleend. Onvoorziene kosten voor bijkomende dienstverleningen blijven te uwen laste.
§4 U bent zelf verantwoordelijk om de nodige documenten aan uw eventuele verzekering en/of mutualiteit over te maken. Audika is in geen geval aansprakelijk voor het al dan niet toekennen van uitbetalingen door de verzekeraar of mutualiteit, noch voor eventuele gevolgen van onjuiste of laattijdige indiening.
23. Betalingen
§1 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zijn de facturen van Audika betaalbaar uiterlijk 8 (acht) dagen na de datum van de factuur. Betalingen kunnen gebeuren via contante betaling, met bancontact of door middel van een overschrijving.
§2 Audika werkt volgens het derdebetalersregeling. Dit impliceert dat facturen pas overhandigd of verstuurd worden nadat Audika van alle betrokken instanties de betreffende documenten met hun goedkeuring heeft ontvangen. Dit kan bijvoorbeeld inhouden: een bevestiging van een adviserend geneesheer zodat er zekerheid is dat de mutualiteit zal tussenkomen. Zonder dergelijk document met positief advies wordt de volledige factuur naar u/de patiënt verstuurd.
§3 Een factuur wordt pas als betaald beschouwd, van zodra het volledige bedrag op de rekening van Audika werd ontvangen. U dient zelf te verifiëren dat betalingen correct werden uitgevoerd en van uw rekening gedebiteerd. Audika is niet aansprakelijk voor betalingen die niet succesvol werden afgerond.
§4 Audika behoudt zich het recht voor om voorschotten te vragen.
§5 Tenzij expliciet anders overeengekomen, wordt in geval van aankoop via de webshop de bestelling pas verstuurd nadat Audika de betaling heeft ontvangen.
§6 U dient Audika onmiddellijk te verwittigen in geval van insolventierisico’s, schuldbemiddeling en elk scenario dat de stipte en volledige betaling in welke mate ook kan beïnvloeden, opschorten of verhinderen, met vermelding van de contactgegevens van eventuele betrokken derden.
24. Factuurinvordering bij laattijdige betaling
§1 De persoon of onderneming die een bestelling plaatst, wordt beschouwd als de Klant die borg staat voor de betaling van de factuur, zelfs wanneer de factuur op naam van een derde partij opgemaakt en verzonden dient te worden.
§2 Indien Goederen op dezelfde dag worden besteld en geleverd, overhandigd of afgehaald, volstaat de factuur als bewijs.
§3 U kan op elk ogenblik een actueel overzicht van uw bestellingen, facturen en betalingen opvragen via uw hoorcentrum.
§4 Bij overschrijding van de betaaltermijn, om welke reden ook, start Audika een invorderingsproces, al dan niet via een externe partij aan wie Audika hiervoor de nodige klantgegevens overmaakt. U blijft in elk geval gehouden tot een volledige vergoeding van de buitengerechtelijke en/of gerechtelijke incassokosten.
§5 Factuurinvordering bij consumenten conform Boek XIX WER
Na overschrijding van de betaaltermijn ontvangt u een gratis betaalherinnering en een termijn van 14 (veertien) kalenderdagen om het verschuldigde bedrag te voldoen. De termijn van 14 dagen start op de kalenderdag volgend op de verzenddatum van deze herinnering via e-mail op de derde werkdag na verzending per post. Bij overschrijding van de termijn mogen we van rechtswege volgende invorderingskosten opeisen. Audika mag deze maximumtarieven dan wel lagere bedragen toepassen:
- Verwijlinteresten volgens art. 5 Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties: https://financien.belgium.be/nl/over_de_fod/structuur_en_diensten/algemene_administraties/thesaurie/rentevoet_betalingsachterstand_handelstransacties
- Eenmalig forfaitair schadebeding
- 20,00€ voor schuldvorderingen kleiner of gelijk aan 150,00€
- 30,00€ + 10% op het openstaande bedrag in de schijf tussen 150,01€ en 500,00€
- 65,00€ + 5% op het openstaande bedrag in de schijf boven 500,01€ met een maximum van 2.000,00€
U heeft het recht om bijkomende informatie over facturen te vragen, een afbetalingsplan aan te vragen alsook om ontvangen facturen te betwisten. Hiervoor maakt u binnen de 14 (veertien) kalenderdagen een schriftelijk en gemotiveerd verzoek aan Audika over, waarna Audika en/of de door haar aangestelde schuldinvorderaars de invorderingsprocedure tijdelijk opschorten conform de wettelijk omschreven termijnen van Boek XIX van het Wetboek Economisch Recht. Eventuele schuldbemiddeling dient u onmiddellijk te melden.
§6 Factuurinvordering bij ondernemingen
Voor overeenkomsten met ondernemingen gelden de wettelijke bepalingen inzake factuurinvordering bij handelstransacties, inclusief de bepalingen over verschuldigde interesten volgens art. 5. Wet betalingsachterstand dd. 02/08/2002. Bij laattijdige of onvolledige betaling is er vanaf de vervaldatum van de factuur, van rechtswege en zonder voorafgaande kennisgeving of ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding opeisbaar over het verschuldigde bedrag. Dit schadebeding bedraagt 10% van de hoofdsom met een minimum van 50,00€, verhoogd met forfaitaire administratiekosten ten bedrage van 12,50€ en nogmaals verhoogd met eventuele bank, port- en/of transactiekosten voor zover die van toepassing zijn, alsook de rechtsplegingsvergoeding indien van toepassing. Dit alles onverminderd het recht van Audika om een hogere schadevergoeding te vorderen mits bewijs van hogere werkelijk geleden schade.
25. Terugbetalingen en wederkerigheidsbeding
§1 Indien u recht heeft op terugbetaling, dan betaalt Audika u terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de oorspronkelijke transactie werd verricht, tenzij u uitdrukkelijk andere betaalinformatie doorgeeft. Voor terugbetalingen worden geen transactie- of administratiekosten aangerekend.
§2 Terugbetalingen gebeuren zo snel mogelijk en uiterlijk binnen de 14 (veertien) dagen. Audika mag wachten met terugbetaling tot alle Goederen werden teruggekregen, of tot u heeft aangetoond dat de Goederen werden teruggezonden, naargelang welk tijdstip eerst valt. De directe kosten van het eventueel terugzenden van Goederen blijven te uwen laste.
§3 Op terugbetalingen tussen partijen zijn geen bankkosten of interesten verschuldigd.
§4 Conform art. VI.83 WER. 17° heeft u als Klant-Consument recht op gelijkwaardige vergoeding als Audika haar verbintenissen niet nakomt. Indien Audika en u als Klant-Consument elkaar enige vergoeding of terugbetaling verschuldigd zijn, gelden de in deze Voorwaarden vermelde bedragen voor beide partijen.
26. Audika 5 jaar zonder zorgen
§1 In geval van defect:
Uw hoortoestel geniet een garantie van 5 jaar. Dit wil zeggen dat u gedurende 5 jaar gerust bent dat er geen kosten voor reparatie aan u zullen worden doorgerekend.
§2 In geval van gedeeltelijke schade aan uw toestel:
In dit geval is uw toestel beschadigd door een onvoorziene en plotse gebeurtenis (bvb : stukgebeten door de hond, gevallen en erop gaan staan), maar kan het alsnog gerepareerd worden. In dit geval zullen wij geen reparatiekosten doorrekenen en is alles gedekt door Audika (op voorwaarde van aanvaarding dossier).
§3 In geval van totaal schade, verlies of diefstal:
In geval van onherstelbare breuk, verlies of diefstal kunt u door onze 5 jaar zonder zorgen uw hoortoestel vervangen tegen betaling van een eigen risico van 30% van de waarde (exclusief promoties).
In geval van onherstelbare breuk/verlies/diefstal dekt Audika u maximaal 3 keer over een periode van 5 jaar. Dit betekent dat bij een vierde onherstelbare breuk/verlies/diefstal, de volledige aankoopprijs aangerekend wordt indien u uw hoortoestel wenst te vervangen. Dit omvat alleen verlies, diefstal en onherstelbare breuk. Gedeeltelijke uitval of breuk is in dit geval niet inbegrepen.
In geval van een stereoaanpassing zal Audika, indien het beschadigde/verloren/ gestolen hoortoestel niet meer leverbaar is vanwege beperkte beschikbaarheid, ook het tweede hoortoestel vervangen (alleen indien van toepassing).
§4 UITGESLOTEN bij totaal verlies:
- Interne schade door fabricagefout (valt onder garantie van de leverancier)
- Schade veroorzaakt door gebrekkig onderhoud van de eigenaar
§5 Oorstukken op maat:
Indien uw hoortoestel is uitgerust met op maat gemaakte oorstukjes, voorzien wij in 1 vervanging per zijde gedurende de garantieperiode van 5 jaar. Dit geldt niet voor INTRA-instrumenten.
§6 Interventies:
Als u een interventie nodig heeft, zal Audika u vragen een document in te vullen en te ondertekenen. Uw hoorcentrum zal dit document voor u voorzien.
§7 Accessoires:
Accessoires worden geleverd met 2 jaar fabrieksgarantie.
§8 Oplaadbare batterijen:
Oplaadbare batterijen vallen ook onder 5 jaar zonder zorgen.